Şeker Bağımlılığı

 Şeker Bağımlılığı

Dr. Ahu PAKDEMİRLİ

Şeker aynı narkotikler gibi bağımlılık yapar. Aradaki fark uyuşturucuları yasadışı olması, şekerin  ise masun görünmesi! Bir de şekeri temin etmek oldukça kolay. Bir düşünün gün içerisinde ne kadar şeker tükettiğinizi. ‘Ben şeker sevmem kullanmam’ mı diyorsunuz? Şeker bağımlılığını sadece tatlı yemek olarak düşünmeyin o zaman.Bir hafta boyunca ne yediğinizi ve içtiğinizi not edin. Eğer her gün kek, kurabiye, meyve suyu, ketçap, meyve gibi şeker içeren ürün tüketiyorsanız siz de ŞEKER BAĞIMLISI’sınız. Günlük kalori ihtiyacımızın ancak yüzde onu şekerden olmalı daha fazlası değil. Kısacesı bir kutu kola içseniz neredeyse bu ölçüye denk geliyor.

Kahveyi şekersiz içerim, kolayı da light ama kabul ediyorum ki tam bir şeker tutkunuyum. Mutlaka bir ufak çikolata, bir tane lokum veya dondurma yerim. Başetmek için bu bayramın geçmesini beklemek yerine şimdiden harekete geçiyorum. Zor ama imkansız değil!

Şeker bağımlılığıyla mücadele etmek için sabah kahvaltı olarak protein ve sebze yiyin. Eğer güne tatlıyla başlarsanız bütün gün canınız çeker, devamını istersiniz. Çocuklara her sabah bal-kaymak, tahin-pekmez veya reçelli ekmek yedirmek aslında onlardaki tatlı isteğini pekiştiriyor. Amerika’da yaz stajı yaparken bir annenin çocuğu için ‘Chocolate virgin’ demesi çok ilginç gelmişti. Çocuk 5 yaşında ancak çikolatanın tadını bilmiyor, hayatında hiç yememiş. Bu durumu da annesi çikolata bakiresi olarak tanımlıyordu. Böylelikle çocuğun şeker iştahının kabarmamasını sağlıyordu.

Gelelim tekrar şeker bağımlılığından kurtulma yollarına. Şeker ihtiyacını azaltmak için genelde önerilen yanında protein tüketmek. Sadece şekerli gıdalar değil karbonhidratlar için de ögeçerli . Bir porsiyon karbonhidrat tükettiyseniz bir porsiyon da protein aynı öğünde yemelisiniz. Meyve yerken de yanına protein örneğin süt, fındık, yoğurt gibi. Bir kaşık nutella mı yediniz hemen bir bardak süt için veya 5-6 tane badem, fındık atın ağzınıza. Bunu uygularsanız iştahınız daha çabuk kapanır, doygunluk hisseder daha fala tatlı, şekerli ve karbonhidratlı gıda yemezsiniz.Reklamlarda dediği gibi  ‘Açken sen sen değilsin’. Açken hemen tatlıya yönelmeyin. Proteini hayatınız baş köşesine koyun.

Bayramın ilk gününde tatlıyla sınavınızda başarılar dilerim. İyi Bayramlar.

Sağlıkla kalın.

http://www.haberekspres.com.tr/seker-bagimliligi-makale,2585.html

Leave a comment

Filed under Köşe Yazılarım

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s