Sevgiler Günü Diyeti

14 Şubat 2014, 09:49

Sevgiler Günü Diyeti

Dr. Ahu PAKDEMİRLİ
Bugün 14 Şubat Sevgililer Günü. Sevginizi göstermek için özel bir güne gerek var mı? Bence yok. Ama piyasaların hareketlenmesi için anlamlı bir gün. Sevgililer Günü hediyesiz, çiçeksiz, çikolatasız olmaz. Bu nedenle bu sektördekiler kutlamakta haklı. ‘Yok biz hediye faslını çoktan geçtik ama akşam romantik bir yemek yiyeceğiz’ diyenlerden de olabilirsiniz. Bu durumda yemek rezervasyonunuzu bugüne bıraktıysanız geçmiş olsun çünkü akşama düzgün hiçbir restaurantta yer bulamazsınız.

Erkekler sadece alacakları hediyeyi dert ederler bu gün için. Ama ya kadınlar?

Kadınlar biraz daha farklı doğaları gereği. Bu güne önem verseniz de vermeseniz de bir kadın kendini sevdiğine beğendirmek daha doğrusu sevdiği kişinin ağzından güzel sözcükler duymak ister. Cilt bakımı, saç bakımı, manikür ve pedikür gibi kızsal faaliyetler sadece bugüne değil tüm haftaya yayılır. Hazırlıklar günler öncesinden başlar (her özel günde böyle olur bu). Hatta giyilecek kıyafet tüm aksesuarlarına kadar düşünülür. Ama gider de bir gün öncesinden ya da sabahından gaz yapan yiyecekleri yerseniz akşama balon balığı gibi şişersiniz. Ne o daracık elbiseye girebilirsiniz ne de romantik yemekten keyif alabilirsiniz. Aklınız sürekli karnınızda hatta istenmeyen gaz kaçakları olmasın diye barsaklarınızda kalır!

Bu sabahtan başlayarak Sevgililer Günü Diyeti yaparsanız akşamı kurtarırsınız. Normalde günde 10-15 kere gaz çıkartır bir kişi. Bu çok normal bir durumdur, çünkü besinler midede sindirilir sonra barsaklarda emilir bu arada gaz açığa çıkar. Eğer midede iyi sindirilemiyorsa veya gaz yapan yiyeceklerden fazla tükettiyseniz aşırı gaz meydana gelir. Sonuçta ya 3-4 aylık gebe kıvamında bir karın ve haliyle karın ağrısı, ya da bol bol gaz çıkışı sorunuyla baş etmek zorunda kalırsınız.

Güne zinde başlayayım düşüncesiyle sakın bugün taze meyvelere hele hele portakal, muz, elma ve armuda yüklenmeyin. Meyveden meyveye farklılık gösterse de genel olarak meyveler %80-85 su, %1.0 azotlu maddeler, %0.3 yağ, %3–18 karbonhidrat, %0.3–0.8 mineral maddeler içerirler. Kayısı, armut, elma hem posaları nedeniyle barsakları çok çalıştırır hem de içerdiği sorbitol gaza sebep olur. İncir ve kuru kayısı ikilisinden bahsetmeme gerek bile yok herhalde (kabızlığa iyi gelir ya!). Bunların yerine gaz yapmayan daha da iyisi gaza iyi gelen meyveleri tercih edin. Erimiş çikolata ile servis edilen taze dağ çilekleri hem romantik bir seçim olur hem de sizi gazdan korur.

Öğle yemeğinde hafif bir salata yiyebilirsiniz ama dikkat edin de havuç, salatalık, brokoli, karnabahar, Brüksel lahanası içermesin salatanız. Mantar, patlıcan, domates ise aklanmış sebzeler, gönül rahatlığıyla tüketin bugün. Patates nişastalı bir sebze ve oldukça gaz yapıcıdır, eğer kabuğunu soyduktan sonra haşlarsanız daha az gaz yapar, benden söylemesi. İyi pişmiş sebzeleri tüketmek bugün için akıllı seçimler olacaktır. Tabii fasulye, bezelye, nohut gibi kuru bakliyatların özellikle de kara şimşek mercimeğin marifetlerini herkes bilir. Bakliyatlar iyi pişse de 14 Şubat için kesinlikle ve kesinlikle uzak durulması gereken yemeklerin başında gelir.
Laktoz intoleransınız varsa benim gibi sütten uzak durun. Gerçi bu sadece bugüne has bir durum değil. Sütle hazırlanmış kremaları da yemeyin, bir parmak bile içerse sütlü kahve içmeyin. Gazlı içecekler adından da belli ki gaz içeriyor. Maden suyu (soda) ve enerji içecekleri de gaz yapanlar arasında. Suyun nesi kötü? Bol bol su için hep önerdiğimiz gibi. Çay ve kahveyi aşırı tüketmedikten sonra sorun yok. Lakin bitki çayları için aynısını söylemeyeceğim, barsaklarınızı fazla çalıştırabilir. Şarap ve bira gibi mayalı içkiler de gaza neden olur hatırlatayım!
Yediğiniz içtiğiniz kadar bunları yeme ve içme şekliniz de önemli. İçeceğinizi pipet kullanarak içiyorsanız daha çok hava yutarsınız. Yemekleri çok hızlı yiyorsanız sindirilemeden barsaklara geçmesine ve fazladan gaz oluşmasına sebep olursunuz. Hızlı yemek kadar çok uzun sürede, sohbet ederek yemek yemek de zararlı. Yavaş yavaş yemek çok konuşun demek değil, lokmaları bolca çiğneyin öyle yutun demek. Sakız çiğniyorsanız ya da kocaman sert şekerler yiyorsanız yine yutacağınız hava miktarı artar ve şişersiniz.

Bu akşam ben de eşimle yemeğe çıkacağım ama yalnız değiliz. Çocuklarımız ve dostlarımızla beraber! Sizlere de sevdiklerinizle geçireceğiniz, gazsız güzel bir gün dilerim.

Sağlıkla kalın.

Leave a comment

Filed under Köşe Yazılarım

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s