Vegan?!

Vegan?!

Dr. Ahu PAKDEMİRLİ
 Vegan?!

Hayatımın bir bölümünü vejeteryan olarak geçirdim, az değil tam 3,5 yıl! Et yemedim, hem de hiç bir eti. Tavuk, balık, inek, koyun eti olması ya da kıyma mı köfte mi olması fark etmeksizin hayatımdan eti tamamen çıkarttım bir dönem. Benim durumum biraz farklıydı. ‘Et Fobisi’ başlıklı yazımda bahsetmiştim, üstüme otopsi sırasında beyin sıçrayınca içim kalkmış, uzun süre de oturmamıştı! Ne kadar da zor olduğunu gördüm o sürede vejeteryan yaşamın. Dışarıda yemek bulmak ayrı dert, bunu başkalarına anlatmak ayrı. Hep “kızım kıyma da mı yemiyorsun ama o et değil” ya da “iyi de bu tavuk ki, et değil” ya da “aaa sosis, salam sayılmaz etten” derlerdi. Dedim ya benim olayım farklıydı diye. O yüzden süt ve yumurta gibi hayvansal ürünlerle bir sorunum yoktu, tamamen etten tiksinmemden kaynaklanıyordu.
İlk kez 1944’te kullanılmaya başlanan “Vegan” kelimesi vegeteryan kelimesinden türetilmiş. Bu kişiler sadece et yememekle kalmıyor, hayvansal hiçbir ürünü de kullanmıyorlar. Canlıya zarar vermemek felsefesiyle haraket ettiklerinden, hayvansal ürünleri de hayvanı sömürmek olarak gördüklerinden ne peynir tüketirler ne bal. Yemek haricinde de ısınmak gibi başka sebepler için de hayvasal ürün kullanmazlar. Ne deri mont giyerler ne de yün kazak. Eğer kişi hayvan eti ve hayvansal ürün yemiyor ama giyim kuşamda kullanıyorsa sadece ‘vegan diyet yapıyor’ denir.
Vegan diyet bildiğimiz diyetten farklı. İçinde hiç hayvansal ürün olmadığından protein ihtiyaçlarını tamamen baklagillerden karşılamak durumundalar. Malumunuz en fazla protein deposu yumurta ve her diyette mutlaka tavsiye edilir. Benzer şekilde süt de vazgeçilmez bir içecek, çocuğun büyüyüp gelişmesinden yaşlılıktaki osteoporoz (kemik erime) önlemesine kadar pek çok sebepten her gün 1 bardak için deriz. Oysa vegan hayat tarzını seçenler farklı bakış açısı getirip kendi bedenlerine yararı olsa dahi bu ürünleri tüketmiyorlar.
Herkesin yaşam tarzına saygım var. İnsanların hakları olduğu kadar hayvanların da hakları olduğunu düşünüyorum. Fakat vejeteryan olacaksanız ya da vegan diyet yapacaksanız dışarıdan vitamin desteği alın. Hafıza için çok önemli olan B12 gibi pekçok vitaminden mahrum kalmamak için bitkisel beslenmenin ötesinde takviye alın.
Sağlıkla kalın.

Leave a comment

Filed under Köşe Yazılarım

Leave a Reply

