Eğitim şart

Eğitim şart

30 Ağustos 2013, 09:35
Eğitim şart

Dr. Ahu PAKDEMİRLİ
Tam 4 gündür sabahtan akşama kadar Kızılay İzmir Şubesindeyim. Neden mi? Çünkü Temel İlk Yardım Eğitici Eğitimi aldığımdan. ‘Sen zaten doktorsun ilk yardımı bilmiyor musun?’ demeyin. İlk yardımı bilmek ayrı, bunu başkalarına anlatmak ayrı. Ayrıca bilgileri tazelemek ve güncellemek gerek.

Pazartesi günü eğitime geldiğimde klasik bir hoca çıkacak, mota mot ders anlatacak diye bekliyordum. Hatta sabah 9’da başlayıp da akşam 19’da biten bu eğitime nasıl katlanacağımı düşünüyordum. İlk imaj insanı etkiler. Karşınızda hoş, bakımlı ve cıvıl cıvıl insanları görmek, sizin için hazırlanmış kahve ve kurabiye standıyla karşılaşmak ilk imaj için oldukça olumlu. Derken İl Yardım Merkezi Koordinatörü Yasemin Tanel namı diğer Kızılay Yasemin biz hekim grubuna ilk konuşmayı yaptı. Alışa geldiği üzere tanışma faslında tek tek ad,soyad, çalıştığı kurum gibi bilgiler sorulacak diye bekliyordum ki yine yanılmışım. Tanışma faslının bile aktif eğitim modeliyle nasıl etkili ve eğlenceli olabildiğini gördüm.

Bu eğitim hekimlere verilen 5 günlük bir eğitim. Şansıma gruptaki diğer hekim arkadaşlar da oldukça donanımlı, deneyimli ve uyumlu kişiler olduğundan saatlerin nasıl geçtiğini anlamadım. Gruptaki herkes elbette ilk yardımı biliyordu ama farkettik ki biz Doktorca konuşmaya çok alışmışız. Bize çok normal geldiğinden ‘Bilinç kontrolü yaparken klavikula altına baş parmakla bastırılır’ diyoruz. Sanırım şuan bunu okuyanlara pek birşey ifade etmedi. Oysa ‘Yaralının bilinci (şuuru) açık mı bakmak için köprücük kemiklerinin alt kısmına baş parmakla basılır’ desem anlaşılır hal alır.

Koca koca adamlar, kelli felli doktorlar çocuk gibi oyunlar oynayarak eğitim aldık. Başta saçma görünse de herkesin katılmasını ve grupça kaynaşmamızı sağladı. Hele hele ısınma oyunları veya psikodrama oyunları denen oyunlar sabah ayılmamızı, öğle yemeğinden sonra miskinliği atmamızı ve keyifle ders dinlemeye hazırlanmamızı sağladı.

Konuyu ne kadar iyi bilirseniz, o kadar rahat anlatırsınız bu kabul ama ders anlatma tekniklerini bilmiyorsanız ‘bilgili ama sıkıcı hoca’ olmaktan öteye gidemezsiniz. Önemli olan sizin ne bildiğiniz değil karşınızdakine ne kadarını öğretebildiğiniz. Eğitmenimiz Çağatay Delen ise nasıl iyi eğitmen olunuru bize en iyi örneği kendisi olarak gösterdi. Çok yerinde ve dozu aşmayan esprilerle eğlenceli ve bilgi yönünden de doyurucuydu. Güzel bir hikaye anlattı iyi eğitici olmakla ilgili:

‘Profesörün biri kalabalık bir topluluğa konferans verecekmiş. Günler öncesinden hazırlanmış, sunumunu etkili olsun diye slaytlarını ezberlemiş, kendi kendine provalar yapmış. Zaten bildiği konular olduğun aslında rahatmış da. Konferans günü gelmiş sonunda. Çok şık giyinmiş, son hazırlıklarını yapmış ve konferans salonuna gitmiş. Bir de ne görsün içeride tek bir kişi var. Haliyle çok bozulmuş bu duruma iptal etmeyi düşünmüş. Gitmiş o tek katılımcının yanına ve ‘Görüyorsunuz ki sizden başka kimse yok, sunumum iptal edeyim mi?’ diye sormuş. Dinleyici koltuğunda oturan kişi ‘ben sunum falan bilmiyorum, açıkçası sizi de tanımıyorum. Ben bir çobanım şehrin yabancısıyım hava çok sıcak gelince bu salona girdim serin diye sonra da siz çıkıp geldiniz. Ama ben bir ahıra girdiğimde tek bir koyun bile olsa onu beslemeden çıkmam’ demiş. Bu sözün üstüne profesör çıkmış kürsüye başlamış anlatmaya konusunu. Tabii tek dinleyici de olunca tüm dikkatini ona vererek müthiş bir sunum yapmış. Bitiminde tekrar sormuş çobana ‘nasıl faydalı oldu mu anlattıklarım?’ diye. Çoban da demiş ki ‘Hocam çok güzel anlattınız da ben ahıra girince bütün yemi tek koyuna yedirip çatlatmazdım hayvanı!’.

Bayıldım bu hikayeye. Biz de çok biliyorum havasıyla bazen gereksiz bilgi veriyoruz ya da karşımızdakinin anlamayacağı dille anlatıyoruz. Hekim olmak ayrı, eğitmen olmak ayrı!

Sağlıkla kalın.

Not: Kızılay’daki bu müthiş ekibe teşekkür ederim. Ayrıca hepimizin 30 Ağustos Zafer Bayramı Kutlu olsun.

Leave a comment

Filed under Köşe Yazılarım

Leave a Reply

