Depresyondaysan yürüyüş yap!

Depresyondaysan yürüyüş yap!

06 Temmuz 2013, 09:19
Depresyondaysan yürüyüş yap!

Dr. Ahu PAKDEMİRLİ
Amerikan Psikiyatri Birliği mod bozukluklarını 4 tipe ayırır: Major depresyon, Bipolar (manik-depresif), medikal durumlardan kaynaklanan mod bozuklukları, madde indükleyicili (uyuşturucu kullanımı gibi) mod bozuklukları. İlk sırada yeralan major depresyonun alt  grupları ise: melankoli ve atipik depresyondur. Manik-depresif  ise aşırı özgüvenle beraber riskli ve asosyal davranışlar hatta paranoya dönemleri içeren manik ve çökkün mutsuz depresif iki dönem barındırır. Depresyonlu hastalar kendilerini mutsuz, kederli, acı içinde, ümitsiz ve yorgun hissederler. Hastalar iştah ve seks isteklerini kaybederler.

DSM-IV’e (Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders) göre aşağıdaki 9 belirtiden en az 5’i aynı 2 haftalık süre içinde gösterirse major depresyon tanısı konur. Bu belirtilerden biri mutlaka depresif mod veya hayattan zevk almama (anhedoni) veya çevresine karşı ilgisizlik olmalıdır. Major depresyonun 9 semptomu şunlardır:

1. Her gün, gün boyu süren depresif duygudurum (Üzgün, boşlukta hissetme, ağlamaklı görünüm)
2. Her gün ve gün boyu süren etkinliklere ilgide azalma, eskisi kadar zevk alamama
3. Önemli derecede kilo kaybı ya da kilo alımı
4. İnsomnia ya da hipersomnia (Uykusuzluk ya da aşırı uyuma)
5. Psikomotor ajitasyon ya da retardasyonun olması (davranışlarda aşırı artma ya da gerileme)
6. Yorgunluk, bitkinlik ve enerji kaybının olması
7. Değersizlik, aşırı ya da ugun olmayan suçluluk duyguların (sanrısal=gerçek dışı yargı) olabilir
8. Düşüncesini yoğunlaştırmada azalma ya da kararsızlık
9. Yineleyen ölüm düşünceleri (intiharla ilgili).

İlk kez 1905’te ABD’de depresyonu tedavi etmek için egzersiz kullanıldı. Franz ve Hamilton’un yaptıkları bir araştırmada depresyondaki iki erkeğin egzersiz yaptıkları günlerde dinlendikleri günlere göre modlarının arttığını gördüler. Bilimsel değerlendirme yapılmaksızın 1950’lere kadar psikiyatrik hastalarda egzersiz kullanıldı. 1970’te Morgan ve arkadaşlarının deneysel çalışmaları ile egzersiz programının depresyon semptomlarını azalttığını gösterdirler.

Son 40 yılda yaklaşık 1200 çalışma egzersizin depresyona etkisi üzerine yapılmıştır. Araştırmaların sonucunda hafif ve orta düzeyde depresyonda egzersiz hem direk hem de destek tedavi olarak kullanılmasının antidepresanlar kadar etkili olduğu görülmüştür. Ne kadar süreyle ne şiddette egzersiz yapılmalı sorusunun cevabı netleşmese de orta şiddette yapılacak aerobik yürüyüş egzersizlerinin depresyon oluşumunu önlemede, tekrarını azaltmada ve semptomları iyileştirmede etkisi kanıtlanmıştır.

Kronikleşen, tekrarlayan, intihar riski olan, tüm dünyada oldukça yaygın görülen depresyonun tedavisi önemli. Özellikle ailede depresyon eğilimi varsa, kişi depresyon riski taşıyorsa aerobik egzersiz yapmaya teşvik edilmesi gerekir.

Sağlıkla kalın.

Leave a comment

Filed under Köşe Yazılarım

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s