Dikkat

Bir hedefe yönelik bilinçli ve düşünceyi belli bir şey üzerinde yoğunlaştırmaya DİKKAT denir. Beynimizin belirli bir süre sadece bir düşünceye odaklanması ve dışarıdan gelen uyarılardan etkilenmemesiyle olur. Dikkat, öğrenmeyi etkileyen önemli etmenlerden biri.

Kişi öğrenme ortamında pek çok uyaran içerisinde kendisine yakın bulduğu, ihtiyaç duyduğu ve beklentilerini karşılayan uyaranları almaya istekli ve kararlı davranır. Algıda seçicilik denen de bu. Normalde sokakta gezerken hamile kadınlar sizin dikkatinizi çekmez ama siz ya da eşiniz gebeyse veya yeni doğum yaptıysa sokaktaki tüm gebeleri görür, dikkat edersiniz. Çünkü algınız o dönem o yönde açık.

Ne kadar istekli olursanız olun kişinin dikkat etme odaklanma süresi yaklaşık 16-20 dakika. Bir diziyi pür dikkat izlerken araya reklam girince kızarız ama doğrusunu yapıyor adamlar. Çok dikkatle maç izlerken sadece topa mı bakarasınız 45 dakika? Bir yarı boyunca bile sırf topu izlemezsiniz hakeme, seyirciye pek çok farklı yere bakarsınız. İşte öğrenirken de dikkat tamam 15 bilemedin 20 dakika sürer ama bu süreyi etraftaki konuyla ilgili başka şeylerle destekler tamamlarsınız.

Yüksek ses, parlak ışık, renk gibi dışarıdan duyu organlarına gelen uyarıların şiddeti dikkati etkiler. Yeni ve alışık olunmayan durumlarda da dikkat devreye girer. Bir de dikkati etkileyen kişinin iç etmenleri var; uykusuzluk, açlık, yorgunluk, stres.

Dikkati artırmak bir başka deyişle dikkatli olmak için ne yapmak gerek? İyi öğrenemiyorsanız bunun başlıca sebeplerinden biri; konuya ilgi duymamanız. İlgi uyandırma motive etmek demek. Motivasyon yani güdüleme kişinin davranışlarının yönünü, şiddetini, karalılığını belirleyen en önemli güç kaynağıdır. Öğrenilecek bilginin ne işe yarayacağı hangi problemin çözümünde kullanılacağı bilinirse öğrenmeye karşı güdülenme sağlanır. Ayrıca konu üzerinde odaklanmak için, sonuca gitmede ısrarlı ve kararlı olmalısınız. Kendine güvenen, ilgi alanlarıyla öğreneceği konuyu özdeşleştiren, öğrenmeyi anlamlı kılan, kendine hedef seçen, idealleri doğrultusunda öğrenmeyi planlayan kişi motive olur ve dikkatini toplar.

Dış uyaranların dikkatinizi dağıtmasını önleyip (dağınık oda, televizyon karşısında çalışmak gibi) bunu lehinize çevirmelisiniz. Örneğin renkli kalemlerle işaretleyip minik not kağıtları kullanıp dikkatinizi önemli yerlere çekin. İç etmenleri de kontrol altında tutmak adına yeterli uyku, düzenli beslenme ve fiziksel aktivite yapmalısınız. Sonrasında da motivasyonla dikkatinizi toplar konunuza odaklanırsınız. Tüm bunlara rağmen dikkat eksikliği şikayetiniz sizde ya da çocuğunuzda varsa bir psikiyatriste danışın. Altta yatan başka rahatsızlık var mı bakıldıktan sonra psikologların uyguladığı bir takım davranış egzersizleriyle kolaylıkla dikkatinizi toplayabilirsiniz.

Sağlıkla kalın.

Leave a comment

Filed under Köşe Yazılarım

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s